نمایندگان ارامنه جنوب در دوره های مختلف مجلس ملی

(تاریخ های ذکر شده شمسی می باشند)

از صدور فرمان مشروطیت در سال ۱۲۸۵ تا انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ کلاً ۲۴ دوره مجلس شورای ملی تشکیل شد که البته در میان برخی از این دوره‌ها ایام فترت پیش می‌آمد و کشور بدون مجلس می‌ماند.

در دوره اول مجلس شورای ملی، ارمنیان اجازه نیافتند نماینده ای از میان خویش تعیین کنند. در دوره دوم یوسف میرزایانس به منزلۀ اولین نمایندۀ ارمنیان به مجلس شورای ملی راه یافت و در دوره سوم نیز وی نمایندۀ منتخب ارمنیان بود. در دوره چهارم، با اصلاحاتی که در قوانین نظام نامۀ انتخابات صورت گرفت، به ارمنیان اجازه داده شد بر اساس پراکندگی جمعیتی در سطح کشور دو نماینده انتخاب و به مجلس معرفی کنند. در این دوره، یوسف میرزایانس با رأی ارمنیان جنوب انتخاب و به مجلس معرفی شد اما از آنجایی که ارمنیان شمال انتخاباتی برگزار نکردند نماینده ای از این بخش به مجلس معرفی نشد و کرسی معطل ماند.

مجلس پنجم در روز 22 بهمن 1302 افتتاح شد. دورۀ پنجم مجلس نخستین باری بود که در آن دو نماینده از سوی ارمنیان به مجلس راه یافتند. در این دوره، دکتر آلکساندر آقایان، از سوی ارمنیان جنوب و سهراب خان ساگینیان، از سوی ارمنیان شمال، به نمایندگی مجلس انتخاب شدند.

لازم به ذکر است ارمنیان جنوب در دوره های پانزدهم (1326 ـ 1328) و هفدهم (1330 ـ 1332) نماینده ای نداشتند.

منابع

1:مجلس و ارمنیان 1

فصل نامه پیمان سال سیزدهم شماره 48 تابستان 1388

 

2:مجلس و ارمنیان 2

فصل نامه پیمان سال چهاردهم زمستان 1389