در پی اظهارات پاپ فرانسیس که کشتار ارامنه در جریان جنگ اول جهانی توسط عثمانی ها را «نسل کشی» خوانده است، ترکیه سفیر واتیکان در آنکارا را احضار کرده و سفیر خود را از رم فراخوانده است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، این سخنان را روز یکشنبه، در جریان مراسمی در واتیکان که برای یکصدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان در امپراطوری عثمانی برگزار شده بود، در حضور رئیس جمهور ارمنستان بیان کرد.

این مراسم که بصورت مستقیم از چند شبکه تلویزیونی پخش می شد بازتاب گسترده ای در اکثر خبرگزاریهای مهم جهان همچنین سایت های خبری ایران داشته است.در این خصوص اکثر شبکه های تلویزیونی آمریکا اظهارات پاپ را ریسک بزرگ نامیده و از احتمال تیره گی روابط واتیکان با ترکیه خبر داده اند.

سایت خبری BBC نوشت:

رهبر کاتولیک‌های جهان که پیش از برگزیده شدن به سمت پاپ و از زمان حضورش به عنوان سراسقف کلیسای بوئنوس آیرس روابط نزدیکی با جامعه ارمنی داشته، "نسل‌کشی" ارامنه را اولین تراژدی قرن خواند و گفت وظیفه اوست تا یاد مردان، زنان، کودکان، و افرادی را که "بدون هرگونه منطقی" به قتل رسیدند، گرامی بدارد.این اظهارات پاپ خشم ترکیه را برانگیخته است.

شبکه Fox News در گزارشی که پخش کرد گفت:

پاپ نشان داد که سفر سال قبلش به ترکیه تاثیری بر باور قلبی او ندارد و او بدون ترس از تیره گی روابط دیپلماتیک با ترکیه آنچه فکر می کند درست است را بیان می کند.

شبکه NBC نیز ضمن اشاره به روابط صمیمانه پاپ فرانسیس با ارمنیان آرژانتین در زمان گذشته گفت: پاپ گفته های قبلی خود در خصوص نسل کشی ارمنیان را تصدیق کرد.

همچنین روزنامه Wall Street Journal نیز در مطلبی نوشت:

پاپ فرانسیس قبل از انکه به مقام پاپ برگزیده شود بارها از وقایع سال 1915 میلادی بعنوان نسل کشی یاد کرده بود.اما امروز وی به آن ارزش حقوقی داد.

همچنین این روزنامه ضمن یاد آوری سخنان باراک اوباما قبل از انتخابش بعنوان رئیس جمهور گفت:باراک اوباما قبل از انتخاب بارها در اظهاراتش نسل کشی ارمنیان را محکوم کرده بود اما پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور از بکار بردن این واژه طفره می رود.

روزنامه Los Angeles Times نیز در همین خصوص نوشت:

اوباما بر خلاف پاپ و بخاطر آنکه روابط دیپلماتیکش با آنکارا مخدوش نشود خلاف وعده عمل کرد.

رونامه The Guardian نیز نوشت:

پاپ بدون ترس از عواقب دیپلماتیک حقایق را بیان کرد.

Truth Revolt در سایت خود نوشت:

اظهارات پاپ در کلیسای سن پیتر رهبران ترسوی کشورهایی را نشانه گرفت که از بیان واقعیات و کلمات می ترسند.پاپ بدون ترس از عواقب دیپلماتیک اظهاراتش را بیان کرد.

سایت شبکه آلمانی Deutsche Welle نیز در گزارش خود نوشت:

پیش از آنکه پاپ فرانسیس نطق خود را آغاز کند، بسیاری در انتظار بودند تا ببینند رهبر کاتولیک‌های جهان در مورد قتل عام ارمنی‌ها در صد سال پیش چه خواهد گفت. پاپ گفت که قتل عام ارمنی‌ها "نسل‌کشی" (ژنوساید) بوده است.

سایت شبکه فرانس 24 نیز نوشت:

مردم ترکیه در خصوص نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی اختلاف نظر شدیدی دارند.

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: ترکیه سفیر خود در واتیکان را فراخواند. آنکارا پیش تر سفیر واتیکان را برای اعتراض به اظهارات روز یکشنبه پاپ به مناسبت یک صدمین سالگرد کشتار صدها هزار تن از ارامنه در دولت عثمانی احضار کرده بود. پاپ فرانسوا در جریان این مراسم، کشتار ارامنه را «نسل کشی» خواند. کاربرد این واژه از سوی پاپ ترکیه را خشمگین کرده است.

این گزارشات در حالی منتشر شد که روزنامه ها و خبرگزاری های ایران نیز ضمن پوشش سخنان پاپ به خشم و اعتراضات ترکیه و فراخواندن سفیر واتیکان در ترکیه نیز اشاره کرده اند.

واکنشها در ترکیه چند ساعت پس از اظهارات پاپ نیز قابل توجه می باشد.

روزنامه های CNNturk و Radikal نوشتند:

پاپ فرانسیس کشتارهایی که در خلال جنگ اول جهانی بوقوع پیوسته اولین نسل کشی قرن بیستم نامیده است

روزنامه Hurriyet نوشت:

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در مراسمی که در واتیکان برگزار کرد وقایع سال 1915 را اولین نسل کشی قرن بیستم نامید که ارامنه تجربه کرده اند

Hurriyet Daily News نیز نوشت:

پاپ در مراسمی که در واتیکان برگزار می‌شد گفت: یکی از سه فاجعه‌ای که بشریت در قرن گذشته شاهد آن بود « و به عنوان اولین نسل‌کشی در قرن بیستم شناخته می‌شود» بر سر ارامنه فرود آمد

این مراسم دیروز مورخ 23 فروردین 1394 و از ساعت 11 صبح در کلیسای جامع سن پیتر واتیکان و با حضور سرژ سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان ،جاثلیق آرام اول و جاثلیق گارگین دوم  رهبران ارامنه جهان و سیل کثیری از مسیحیان برگزار گردیده است.

لازم به ذکر است برگزاری مراسم عشاء ربانی در کلیسای سنت پیتر واتیکان به مناسبت یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه رویدادی تاریخی خواهد بود. تاکنون مراسم مختلف نیایش برای آسایش روح قربانیان نسل کشی در این کلیسا برگزار شده است اما این نخستین بار است که به این مناسبت مراسم عشاء ربانی برگزار می شود. این مراسم توسط شخص پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان برنامه ریزی شده است.

 
 
منبع: www.hoosk.net