به نقل از سایت: www.irna.ir

 

مراسم مذهبی باداراک با حضور هزاران نفر از مسیحیان ایران و جهان روز شنبه در کلیسای تاریخی طاطائوس مقدس در شهرستان چالدران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم مذهبی سالانه قره کلیسا تحت عنوان عشاء ربانی یا باداراک با حضور تعداد زیادی از ارامنه ایران و جهان از جمله ارامنه ساکن در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران و دیگر استان های کشور برگزار شد.

این مراسم مذهبی که جمعی از ارامنه کشورهای استرالیا، اروپای شرقی، ارمنستان، ترکیه و امریکا نیز حضور داشتند با هدف گرامیداشت سالروز شهادت طاطائوس مقدس یکی از حواریوین حضرت عیسی مسیح(ع) در بنای تاریخی قره کلیسا برگزار شد.

در این مراسم که با حضور بیش از پنج هزار زائر برگزار شد، شرکت کنندگان در قره کلیسا با انجام اعمال مختلف مذهبی این روز را گرامی داشتند.

راز و نیاز با خداوند، روشن کردن شمع، قربانی کردن گوسفند و غسل تعمید نوزادان از جمله اعمالی بود که زائران حاضر در مراسم در این کلیسا انجام داده و با انجام این اعمال از خداوند منان طلب رحمت و مغفرت گناهان را کردند.

رییس شورای خلیفه گری کل ارامنه آذربایجان در این مراسم از ایران اسلامی به عنوان کشور صلح و دوستی و حامی حقوق بشر یاد کرد.

اسقف گریگور چیفتچیان، گفت: در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و همدلی ملت ایران اسلامی ، تمام اقوام و مذاهب در این کشور در کنار هم با صفا و صمیمیت زندگی می کنند.

وی به خاطر فراهم ساختن زمینه برگزاری هرچه بهتر آیین مذهبی قره کلیسا، از مسوولان جمهوری اسلامی قدردانی کرد و افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی این آیین هر سال باشکوه تر از سال های گذشته برگزار می شود که نشانگر توجه مسوولان به حقوق اقلیتهای مذهبی به خصوص ارامنه است.

وی وحدت را یکی از عناصر اقتدار و صلابت نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: امروز دشمنان ایران اسلامی می خواهند با ایجاد اختلاف بین اقوام و مذاهب به اهداف پلید و شوم خود دست یابند غافل از اینکه وحدت موجود در بین ملت ایران اسلامی همواره دشمنان را از دستیابی به منافع و مطامع خود محروم ساخته است.

اسقف سبوح سرکسیان خلیفه ارامنه تهران هم در این مراسم با تقدیر و تشکر از مسوولان گفت: برگزاری مناسب و با شکوه مراسم مذهبی قره کلیسا در شهرستان چالدران نشان از توجه و عنایت خاص مسوولان ایران به حقوق اقلیت های مذهبی در کشور است که به طور شایسته ای رعایت می شود.

در روز پایانی این مراسم جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی در قره کلیسای چالدران حضور یافته و از نزدیک این مراسم مذهبی را تماشا کردند.

در هفته اول مردادماه که مصادف با شهادت طاطائوس مقدس یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح(ع) است، گروه کثیری از ارامنه ایران و جهان برای زیارت مرقد طاطائوس مقدس و برگزاری آیین های مذهبی در قره کلیسای چالدران تجمع می کنند.

قره کلیسا یا کلیسای طاطائوس که به عنوان نهمین اثر کشور در ردیف آثار جهانی به ثبت رسیده است، در بین ارامنه جهان به طاطائوس مقدس معروف است.

قره کلیسا در 20 کیلومتری شمال شرق شهرستان چالدران بر روی مزار طاطائوس حواری حضرت مسیح (ع) بنا شده است.

این کلیسا قدیمی ترین کلیسای عالم مسیحیت به شمار می رود و قدمت آن به قرن های هفتم و دوازدهم میلادی برمی گردد.

بنا به باور مسیحیان ارمنی، کلیسای طاطائوس نخستین کلیسایی است که توسط مبشرین مسیح در دنیا ساخته شده است.

شهرستان چالدران در 220 کیلومتری شمال ارومیه مرکز آذربایجان غربی واقع است.