به نقل از سایت: www.irna.ir

 

نماینده مردم ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ما به آمریکا اعتماد نداریم و مسوولیت این عدم اعتماد متوجه آمریکا است، گفت: زیاده خواهی ها و تهدیدات نظامی آمریکا و دولت های متحد آن نباید خطوط قرمزمان را دستخوش تغییر و جابجایی کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، کارن خانلاریان در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی افزود: شاید مهمترین مولفه حکومتی رییس جمهور، تدوین و اجرای مجموعه راهکارهای دیپلماتیک موثر در عرصه سیاست خارجی کشورمان باشد که در این بین مذاکرات با 1+5 از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی ضمن قدردانی از عملکرد ظریف، صالحی و سایر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: مهمترین دستاورد مذاکرات از نظر بنده، انتقال این پیام مهم به جهانیان است که ملت ایران برای حل مشکلات انرژی خود، مصارف خاص درمانی و تامین منابع آب قابل شرب، در عین صیانت از استقلال ملی خود، آگاهانه در راستای بهره برداری صلح آمیز فناوری هسته ای گام بردارمی دارد و در این راه مشقات عدیده ای را تحمل می کند.

خانلاریان خاطرنشان کرد: این پیام ادامه همان حماسه سیاسی بوده که از انقلاب اسلامی نشات گرفته، به خون شهیدان آغشته شده و با عزم ملتمان برای ایجاد یک زندگی توام با عزت نفس برای نسل های آتی در آمیخته است.

نماینده مسیحیان شمال کشور در مجلس ادامه داد: اینک تیم مذاکرده کننده، مرحله تفاهم را پشت سر گذاشته و وارد مرحله توافق می شود، اما در این بین نگرانی هایی وجود دارد.

وی گفت: ما چگونه می توانیم به کشوری اعتماد کنیم که از یک سو مذاکره می کند و از سوی دیگر مرتب در مورد گزینه های نظامی روی میز صحبت می کند؟

خانلاریان افزود: فرافکنی و خرابکاری دیپلماتیک برخی کشورهای منطقه نیز نباید خللی در مواضع اصولی کشورمان ایجاد کند و شعارهای جنگ طلبانه اسرائیل با هیاهوی تبلیغاتی عربستان سعودی و ترکیه درآمیخته و جو بازدارنده ای را برای کشورمان به وجود آوردند که باید با اقدامات متعادل به تقابل با آنان پرداخت.

نماینده ارامنه شمال در مجلس گفت: این موضوع نباید کشورمان را از تداوم کمک رسانی انسان دوستانه به سوریه، عراق و دیگر ملل قربانی تروریسم در منطقه بازدارد.

وی با بیان اینکه ساز و کار لغو تحریم ها شدیدا نامشخص و نگران کننده است، گفت: از آنجا که بخشی از این تحریم ها به صورت کاملاً ناعادلانه در مورد مسائل مربوط به حقوق بشر و یا سیستم های راهبرد دفاعی کشور است، این نگرانی وجود دارد که مانند موضوع نظارت بر فعالیت هسته ای کشور از این پس بر هر عرصه ای نظارت گسترش یابد که این موضوع غیر قابل پذیرش خواهد بود.

نماینده مسیحیان شمال کشور در مجلس افزود: یکی دیگر از موضوعات نگران کننده در بیانیه لوزان، راستی آزمایی تعهدات عمده هسته ای کشورمان توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی است

خانلاریان ادامه داد: تا زمانی که استقلال سیاسی این آژانس، ساختار غیر دموکراتیک آن و سابقه عملکرد غیر بی طرفانه شورای حکام آن در قبال ایران زیر سوال است، چگونه می توان راستی آزمایی این آژانس را معیاری قطعی و ملاکی مطمئن برای لغو و یا تداوم تحریم ها دانست.

وی در ادامه گفت: اخیرا در زمینه سیاست خارجی مواضع دیگری از سوی دستگاه دیپلماتیک کشورمان اتخاذ شده که از جمله آن می توان به پاسخ مناسب دیپلماتیک وزارت امور خارجه به سیاست های ضد ایرانی عربستان سعودی اشاره کرد.

نماینده ارامنه شمال درمجلس افزود: موضوع دیگر اینکه در قبال اظهارات اخیر رییس جمهور ترکیه که کشورمان را صریحاً به تحریک منطقه و جنگ های نیابتی و حمایت سیاسی و نظامی از گروه ها در جنگ عربستان و یمن متهم کرد مواضع امور خارجه کشورمان غیرقابل قبول و نامتناسب بود.

این نماینده مردم درمجلس نهم ادامه داد: اتهامات مطرح شده از سوی رئیس جمهور ترکیه که حاوی بار حقوقی نیز بود نه تنها با قاطعیت تکذیب نشد بلکه علیرغم گوشزدهای گروهی از نمایندگان با سفر اردوغان به تهران عملا بدون پاسخ باقی ماند.

خانلاریان در بخش دیگری از نطق خود به جامعه ارامنه ایران اشاره کردو گفت: جامعه ارامنه ایران در آستانه یکصدمین سالروز نسل کشی ارمنیان یعنی دردناک ترین زخم تاریخی ارامنه قرار دارد و در خلال سال های 1294 تا 1297 دولت وقت ترکیه اقدام به هشدار جمعی و مهاجرت اجباری مسیحیان کرد و یک و نیم میلیون ارمنی، 800 هزار آشوری و 500 هزار یونانی قربانی این نسل کشی های پی در پی شدند و میلیون ها نفر از سرزمین های پدری خود اخراج شدند.

وی خاطرنشان کرد: دولت های متوالی ترکیه در سال های بعد، کردها و علویان مسلمان را نیز مورد نسل کشی قرار دادند، امروز نیز بسیاری از ارامنه از مردم و مسئولین کشور بابت ابراز همدردی با ارامنه کشور قدردانی کردند.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: ایران جزو اندک کشورهای منطقه و جهان است که بر خاک پر گوهرش هیچ گروهی تحت کشتار و یا هر تعدی سازمان یافته دیگر قرار نگرفته است و سنن بازمانده از ایران باستان و منش های برخواسته از آموزه های شیعی خاندان نبوت آن چنان شرایط فرهنگی و اجتماعی را در ایران رقم زده است که گروه های قومی و دینی مختلف با صلح و آرامش در آن زیسته اند.

نماینده مسیحیان شمال کشور درمجلس ادامه داد: این واقعیت تاریخی حقی اخلاقی را برای جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده است که براساس مفاهیم زیر بنایی اصل دوم قانون اساسی کشور هرگونه ستمگری، ستم کشی، سلطه گری و سلطه پذیری را نفی کرده و در تقابل با انواع جنایات ضد بشری مواضع ایدئولوژیک خود را از طریق محکومیت سیاسی اینگونه جنایات ابراز کند از این رو جامعه ارامنه از حکومت برخاسته از بطن این ملت بزرگ تقاضای شناسایی رسمی نسل کشی ارمنیان را دارد.