به نقل از سایت: www.irna.ir

 

پارلمان آلمان برای تصویب مصوبه ای آماده می شود که به موجب آن کشتار ارمنی ها به دست ترک های عثمانی مصداق «نسل کشی» به شمار می آید.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پیش نویس لایحه غیرالزام آوری از سوی برخی احزاب آلمانی آماده شده که قرار است روزجمعه پیش رو مورد بحث و بررسی پارلمان آلمان قرار گیرد؛ متنی که تصریح می کند سرنوشت ارمنی ها نمونه ای تاریخی از تخریب کامل، پاکسازی نژادی، اخراج و نسل کشی در قرن بیستم است.

دولت آلمان تاکنون از کاربرد اصطلاح «نسل کشی» پرهیز می کرد؛ اصطلاحی که ترکیه شدیدا به استفاده از آن در ادبیات سیاسی سایر دولت ها برای توصیف حادثه کشتار تاریخی ارمنی ها معترض است.

فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان اما در گفت و گو با روزنامه پرتیراژ آلمانی «زوددویچه تسایتونگ» گفت: می توانیم آنچه در حق ارمنی ها اتفاق افتاد را نسل کشی بنامیم .خوب می دانم دلایل چنین نامگذاری چیست و چه احساساتی در این باره وجود دارد.

بیست و چهارم آوریل(چهارم اردیبهشت ماه)هرسال،سالگرد کشتار ارمنی ها به دست ترک های عثمانی در سال 1915 است؛ روزی که در آن 250 نفر از اشراف ارمنی در استانبول دستگیر شدند.بعداز آن، ارتش عثمانی، ارمنی ها را از سرزمین خود اخراج و مجبور به طی صدها مایل با پای پیاده بدون غذا و آب در صحرا کرد. گفته می شود تعداد زیادی از ارمنی ها اعم از زن، مرد، کودک، پیر و جوان با این اقدام عثمانی ها به گونه هولناکی جان سپردند.

برخی روایت ها از این حادثه حاکی از تجاوز به بسیاری از زنان ارمنی در طی این حادثه تاریخی است.

روز چهارشنبه گذشته پارلمان اروپا قطعنامه کشتار یک و نیم میلیون ارمنی توسط نیروهای عثمانی ترکیه را تصویب و این حرکت را «نسل کشی» خواند.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان نیز پیش از این با استفاده از واژه 'نسل کشی' در این خصوص ترکیه را به خشم آورده بود.