به نقل از سایت: www.hoosk.net

 

ماهنامه بریتانیایی The Economist در شماره اخیر خود مقاله ای تحت عنوان زمان مداوا فرا رسیده منتشر کرده که از ترکیه می خواهد به انکار نسل کشی ارمنیان پایان داده و روابط خود و ارمنستان را بهبود بخشد.

در ذیل خلاصه ای از مقاله تقدیم حضور می گردد.

هیچ چیزی مانند گذشته نمی تواند زمان حال را تحت تاثیر قرار دهد،هنگامی که پاپ فرانسیس در روز 12 آوریل اعلام کرد که اولین نسل کشی قرن بیستم در امپراطوری عثمانی و علیه ارمنیان صورت گرفته،ترکیه با ناراحتی واکنش نشان داد و سفیر خود از واتیکان را فراخواند.

بحث ها سر نام گذاری کشتار یک تا یک ونیم میلیون ارمنی همچنان ادامه داشته و باعث می شود دشمنی ها عمیق تر شوند.این مسئله نمی تواند هیچ پیامد مثبتی برای قربانیان حادثه و دو ملت ارمنی و ترک در بر داشته باشد.

اگر بخواهیم موضوع مورد جدل را از دید منافع ملی نگاه کنیم،می توان گفت بهتر است ترکیه با تاریخ خود روبرو شود زیرا این موضع ترکیه نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه می تواند به معضل افراطی گری ملی در آن کشور دامن بزند.یادمان باشد که ترکیه در گذشته نه تنها ارامنه بلکه آشوریها ،یونانیها و کردها را نیز به همان سرنوشت دچار کرده است.

دولت امروز ترکیه نمی تواند نسبت به تغییرات ایجاد شده در وضعیت اقلیت های ساکن در ترکیه مفتخر باشد،زمانی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دارای روابط نزدیکی با کردها بود و صلح دائمی با کردها بسیار محتمل به نظر می رسید وی شهامت یافت و در پیامی به نوادگان ارمنی تسلیت گفت.

اما در این اواخر وی با چرخشی منفی و خود بزرگ بینی روی به عقاید افراطی گری آورده است ، موضوعی که نه تنها روابط ترکیه با کشورهای همسایه را دچار کدورت می کند بلکه آینده حضور ترکیه در ناتو و عضویت در اتحادیه اروپا را نیز دچار اما و اگر خواهد ساخت.

برگزاری مراسم یکصدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان بهترین فرصت برای ترکیه بود تا روابطش با ارمنیان را بهبود بخشد و این بهترین فرصت بود تا ترکیه این اجازه را می داد تا ارمنیان مراسم خود را در کنار کوه آرارات و شهر باستانی و اساطیری آنی برگزار کنند.به نظر می رسد شناسایی گناهان گذشته برای ترکیه امری ضروری است.