به نقل از سایت: www.hoosk.net

 

کمیته روابط خارجی پارلمان جمهوری چک روز چهارشنبه 14 آوریل به اتفاق آرا قطعنامه ای را به مناسبت یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه تصویب کرد.

این قطعنامه با استناد به کنوانسیون سازمان ملل در رابطه با «جلوگیری و مجازات جنایت نسل کشی» مصوب نهم دسامبر سال 1948 و همچنین مصوبات نهادهای قانونگزاری و اجرایی کشورهایی که نسل کشی ارامنه را برسمیت شناخته اند، انکار واقعیت نسل کشی را محکوم کرده است.

در متن این قطعنامه آمده است: «شورای روابط خارجی پارلمان جمهوری چک با استناد به کنوانسیون سازمان ملل در رابطه با «جلوگیری و مجازات جنایت نسل کشی» مصوب نهم دسامبر سال 1948 و همچنین مشاهدات کارل هانسا جهانگرد چک و نیز مصوبات پارلمان اروپا و همچنین نهادهای قانونگزاری و اجرایی اوروگوئه، کانادا، فرانسه، سوئد، لیتوانی، لهستان، ایتالیا، یونان، قبرس، آرژانتین، روسیه، ونزوئلا، اسلواکی، واتیکان و کشورها و پارلمان های دیگر، به مناسبت روز 24 آوریل و یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه توسط امپراطوری عثمانی مراتب تسلیت و همدردی خود را با ارامنه جهان اعلام نموده و همچنین یاد و خاطره آشوری ها، یونانی ها و ایزدی های قتل عام شده را گرامی می دارد».

این قطعنامه همچنین با اشاره به واکنش ناکافی نسبت به نسل کشی در زمان وقوع آن که موجب افزایش بی سابقه فشار بر علیه اقیت های قومی و مذهبی گردید، تلاش ها برای انکار و یا خفیف نشان دادن بار سنگین نسل کشی را محکوم نموده است.

اعضای شورای روابط خارجی پارلمان جمهوری چک در این قطعنامه همچنین خواستار جلوگیری از وقوع جنایت علیه بشریت در هر گوشه از جهان و حل مسالمت آمیز مناقشات شدند.