به نقل از سایت: www.irna.ir

 

روزنامه آرمان در یادداشتی نوشت: موضعگیری نمایندگان مجلس در برابر اردوغان موضعگیری درستی است و اگر از طرف آقای اردوغان توضیحی در مورد ادبیات وی داده نشود، سفر وی به ایران نوعی دوگانگی محسوب می شود. آقای اردوغان کسی است که در اعمال نظریات سیاست خارجی خود دچار توهم رهبری دنیای اسلام است و متاسفانه شنیده می شود در این مسیر رفتارها و گفتارهای اشتباهی از وی سر می زند.

این یادداشت به قلم حشمت ا... فلاحت پیشه در ادامه می افزاید: به طور مشخص رفتار اردوغان در برابر ایران با ادبیات و عملکرد نسبتا تندی همراه بوده است. اردوغان با پیوستن به سیاست های ضدایرانی برخی از کشورهای منطقه سیاست های همسو با آنها را دنبال می کند.

نقشی که ترکیه در برهم زدن آرامش و ثبات در کشورهای منطقه دارد بر کسی پوشیده نیست به ویژه اینکه نوع مواضعی که آقای اردوغان در مقابل ایران اتخاذ کرده است نشان می دهد هنوز هم وی به رغم سفرهای مکرری که به ایران داشته است، روح حاکم بر روابط ترکیه و جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفته و حتی به منافع دوکشور همسایه نیز درحال صدمه زدن است.

ایران و ترکیه سال هاست که با هم روابط خوبی در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی دارند و اینگونه موضعگیری ها می تواند به روابط دوستانه دو کشور صدمه بزند لذا نامه نمایندگان مجلس در مورد سفر آقای اردوغان به ایران قابل تأمل است و دولت باید دقت داشته باشد تا زمانی که آقای اردوغان موضعی در مورد رد گفته های قبلی خود اعلام نکرده است نباید سفر وی را در راستای منافع ایران تلقی کند.

به نظر می رسد ورود آقای اردوغان به ایران نوعی آسیب رساندن به سیاست خارجی کشور است. البته نزدیک شدن دیپلماتیک ایران به برخی کشورهای منطقه بسیارمفید است ولی در عین حال باید دقت کرد زمانی که آقای اردوغان مواضعی منفی در مقابل ایران می گیرد، نشان می دهد که وی اعتقادی به چنین تعاملی ندارد.

اردوغان می خواهد موضعی شبیه به برخی از هیئت های غربی و اروپایی اتخاذ کند که سفرهای خود به ایران را با افتخار تحت عنوان سفرها و گفت وگوهای انتقادی تعریف می کنند. آقای اردوغان در جایگاهی نیست که به ایران سفر انتقادی داشته باشد و تا زمانی که از موضع احترام با ایران وارد نشود، سفرهای وی به ایران نه تنها کمکی به رفع بحران های منطقه نمی کند، بلکه منجر به، به رسمیت شناختن نقش اردوغان در سیاست های منفی منطقه خواهد شد.