به نقل از سایت: www.irna.ir

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در نخستین برنامه کاری سفر خود به ارمنستان با وزیر امور خارجه ارمنستان ادوارد نالباندیان در محل وزارت خارجه این کشور در ایروان دیدار کرد.

ظریف در دیدار ادوار نالباندیان وزیر امور خارجه ارمنستان گفت: روابط با همسایگان برای ایران از اولویت و اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه روابط ایران و ارمنستان تاریخی و دیرینه است افزود: تعامل ملت ایران با ارامنه در داخل کشور در ارمنستان و سراسر دنیا همواره روابط صمیمانه ای بوده و این یکی از بهترین زمینه ها برای گسترش روابط است.

وزیر امور خارجه از مواضع خوب ارمنستان در حمایت از مواضع جمهوری اسلامی ایران برای مسائل حقوق بشری و هسته ای در محافل بین المللی قدردانی کرد و گفت: اطمینان داریم حمایت های متقابل می تواند زمینه ساز تعمیق همکاری های بین المللی باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به مشکلات ایرانیان زندانی در ارمنستان و همچنین مشکلات تجار دار فعالیت های اقتصادی گفت: امیدواریم با ارائه تسهیلات بیشتر زمینه حضور گسترده تر تجار و فعالان اقتصادی در ارمنستان فراهم شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: رانندگان ایرانی در مرزها مشکلاتی دارند که گاهی موجب نارضایتی است که امیدواریم با توجه مقامات ارمنستانی همه این مسائل، حل شود.

ظریف با اشاره به همکاری های سه جانبه ریلی روسیه-ایران-ارمنستان اظهار کرد: امیدواریم در مورد نیروگاه مغری هرچه سریع تر نظر نهایی طرف ارمنستانی را داشته باشیم تا امور اجرایی سریع تر انجام شود.

وی با تاکید رفع آلودگی رود ارس، تلاش دو کشور برای این مهم را ضروری دانست.

ادوارد نالباندیان نیز در این دیدار گفت: ما برای توسعه روابط دو کشور اهمیت بسیاری قائلیم و معتقدیم ملاقات های دوجانبه در سطوح عالی زمینه ساز و سازنده است.

وی با تاکید بر دعوت رییس جمهوری ارمنستان از دکتر روحانی برای سفر به این کشور اظهار کرد: این سفر می تواند فصل جدیدی بر روابط دو جانبه دو کشور باز کند.

وزیر امورخارجه ارمنستان در ادامه با بیان اینکه برای رفع مشکلات رانندگان ایرانی در مرز و همچنین گردشکران و زندانیان ایرانی در ارمنستان پیگیری جدی خواهیم داشت گفت: درباره همکاری پارلمان های دو کشور و همکاری های استانی و سفر شهردار تهران به ایروان اتفاق نظر وجود دارد.

نالباندیان با اشاره به اینکه قرار است اجلاس کنسولی دوکشور برگزار شد اضافه کرد: همکاری میان اسلام و مسیحیت بین ایران و ارمنستان به عنوان یک کشور اسلامی و مسیحی می تواند الگو باشد.