به نقل از سایت: www.icana.ir

 

نماینده مردم ارامنه در مجلس گفت: باید برای استخدام و اشتغال اقلیت های دینی نگاه ویژه به شایسته سالاری و بهره گیری صحیح از توانمندی ها مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، روبرت بگلریان  نماینده مردم ارامنه در مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه) در نطق میان دستور خود در صحن علنی  مجلس با بیان اینکه شایسته سالاری برای استخدام مومنان به ادیان پذیرفته شده باید در اولویت قرار گیرد افزود: از دستگاهای مختلف به خصوص آموزش پرورش و نهاد آموزش خواهانم که همواره رصد کننده ایجاد فرصت برابر برای استخدام باشند و در تسریع امر بکوشند.

 

متن کامل نطق وی به شرح ذیل است:

یکی از مبانی اصلی انقلاب اسلامی و جمهوریت برخواسته از آن توجه به کرامت انسان است . مخلوقی که خداوند خلق هستی در ضمن وجود و تعالی او تعریف کرده و گردش روزگار را معنا بخشیده است. بدین سان تحقق تمامی اهداف والایی حکومتی که برای خود قائل است در گام اول با نگاه برابر بی غرضانه به انسان میسور می گردد. در این راستا است که نقش قوای مختلف، به ویژه قوه قضاییه برجسته می شود و در اینجاست که باردیگر امیدوارم که قوه قضاییه به خصوص قضات ارجمند آن در صدور احکام و فرایندهای مربوطه قضاوت و انصاف را نیز مدنظر و فصل الخطاب قرار دهند و صرفا نگاه اداری و قالبی به قوانین را ساری و جاری نسازند.

از سوی دیگر آنچه به شکل قطعنامه و بیانیه های مختلف از طرف مجامع گوناگون بین المللی در محکومیت حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران صادر می شود و اساسا ملاحظات مختلف اجتماعی و فرهنگی و شرایط خاص را درنظر نمی گیریند، متاسفانه به سوءتفاهمات و بی اعتمادی های بیشتری دامن می زند.

مردم شریف ایران که آحاد اقلیت های دینی هم جزئی لاینفک از آن اند با تجربه ای بسیار ارزشمند از همدلی و همزیستی و احترام راه حیات مشترک با هم را به خوبی می دانند و نیازی به نسخه هایی که به طور خلق الساعه و بنابر مصالح سیاسی و رویکردهای دوگانه پیچیده می شوند ندارد.

ایران برجسته ترین نمونه و از معدود کشورهایی است که اقلیت های دینی در آن نه فقط از حقوق مکفی دینی و فرهنگی و آموزشی برخوردارند بلکه قادرند تا با مشارکت در سطوح مختلف اجتماعی به آفرینش و خلق میراث فرهنگی خود بپردازند، انهم با حمایت دولت و نظام.

 

و اما نکاتی قابل ذکر:

1) ضمن تشکر از توجه خاص جناب آقای دکتر لاریجانی رییس ارجمند مجلس شورای اسلامی به ویژه در یک ماه اخیر و با سپاس از همکاران خاطرنشان می سازم که دیگر زمان آن است که مجلس و در راس آن کمیسیون محترم قضاییه در ره گشایی از حل معضل ماده کرامت سوز 881 مکرر قانون مدنی اقدام عاجل و مکفی نماید.

2) از وزیر محترم کشور خواهشمندم دستور فرمایند تا مبانی و شاخص ها و میزان و نحوه تقسیم و اسامی نهادها و افرادی را که از بودجه تخصیصی مربوط به اقلیت های دینی سهم برده اند را به نمایندگان اقلیت های دینی در مجلس اعلام گردد.

3) در بحث استخدام به مومنان به ادیان پذیرفته شده در قانون اساسی توجه مستمر به رعایت حقوق همه جانبه داوطلبان مذکور لازم است. از دستگاهای مختلف بخصوص آموزش پرورش و نهاد آموزش خواهانم که همواره رصد کننده ایجاد فرصت برابر برای استخدام باشند و در تسریع امر بکوشند.

در بحث استخدام ها و اشتغال اقلیت های دینی نگاه ویژه به شایسته سالاری و بهره گیری صحیح از توانمندی ها شایان توجه موکد است.

و اما بعد:

امسال نود و نهمین سالروز نژاد کشی 1915 ارمنیان در ترکیه عثمانی است و فردا 24 آوریل روز آغازگر فرایند اجرای پاکسازی قومی شومی است که منجر به محو جسمانی 1.5 میلیون انسان و در پی آن غصب و تاراج دارایی های آنان و نابودی آثار فرهنگی و تاریخی ملت و قومی است که ریشه ای کهن در منطقه و سرزمین آبا و اجدادی خود داشت.

ترکیه پس از طی مراحل نسل کشی و قتل و حذف فیزیکی ومالی و معنوی و فرهنگی روحانیان به مرحله آخر یعنی انکار جنایت و در اصل محو هویت ها و ذهنیت ها خواهد پرداخت ، کاری که از  خلال آن نه فقط قربانی که حتی مردم خود را از هویت انسانی و وجدانی بشری تهی سازی کرد. و بسط دروغ و نیرنگ تا آنجا پیش رفت که در نقش طلبکار قرار گرفت.

چه کسی می‌تواند وقیحانه به انکار و سپس طلبکاری سیاسی از تاریخ بپردازد؟ کسی که از خود و ملتش هویت زدایی و انسانیت زدایی کرده باشد. چنین بود و شد که با سکوت جهانی و دول استکباری و در بلبشوی قرن بیستم نسل کشی ها استمرار یافت و دامن زده شد تا روزهای کنونی که در میانمار و آفریقای مرکزی ادامه پیدا کرده است.

با محکومیت مجدد و سردادن ندای دادخواهی برای نسل کشی 1915 ارمنیان با اغتنام فرصت همه اقدامات از دستگاه را محکوم می کند و در همین جا از جامعه جهانی به خصوص مسیحیان جهان و سردمدارن آن می خواهم نسبت به مظالمی که در جای جای کره ارض و مسلمانان می رود بی تفاوت نباشند.

گذشته از وظیفه برادری و انسانی و دینی که نسبت به هم داریم می دانیم مدیر این سکوت و بی عملی در قبال نسل کشی ها بر جنایات مثل همین مولودی که ذکر شد باعث می شود تا ظالم و مستکبر جری تر شوند و دود آن بر چشم همگان خواهد رفت. تحولات سه سال اخیر سوریه به جز اینکه افشاگر مطامع ، منیات شوم دولت های فرصت طلب و استکباری در منطقه بود صفحه ای دیگر از دفتر نیات پان ترکیستی را ورق زد متاسفانه به جز ایران و رهبری با فراستش که با درک شرایط و ویژگی های سوریه است و احترام راستین به حق جویی مردم سوریه- و نه گروه های مسلح و تروریستی- در مساعدت برای مدیریت امور داشت بقیه همچون ضعیف کشانی توهم زده سراسیمه به میان آمدند تا به سرعت سهمی از این مطاع ظاهرا بی صاحب را قاپ زنند.

همین حملات ماه گذشته تروریست هایی که مستحضر به ترکیه به شهرک ارمنی نشین کسبه سوریه حمله ور شدند و مرم را اواره ساختند جلوه ای دیگر از چنین فرصت طلبی هایی است که نیات توسعه طلبانه آنها را روشن می سازد.به هر حال باید دانست که منطقه ابستن رویدادهای جدی است و ما که قدر امنیت و ایمنی برخواسته از وحدت و یکپارچگی ملی را می دانیم به طمع کاران هشدار می دهیم که به لطف خدا و تدبیر سردمداران نظام و مردم بزرگ و ریشه دار ایران استوار ایستاده ایم. می دانید که این ایران است که میتواند با تعادل بخشی و هدایت و نقش تمدن خود ارامش را به منطقه باز گرداند تامین کند و ضمانت بخشد واقعیتی که به آن واقفید ولی از سر کبر و زیاده خواهی به آن معترف نیستید.