به نقل از سایت: www.hoosk.net

ماسیس پست، بخشی از سری مقاله های خود را به روشنفکران ترکی که نسل کشی ارمنیان را به رسمیت شناخته اند را اختصاص داده است.

بژان ماتور مقاله نویس، شاعر، نویسنده و یکی از دهها روشنفکری است که نسل کشی ارمنیان را به رسمیت شناخته است؛ او در 14 سپتامبر سال 1968 میلادی در شهر ماراش به دنیا آمده است.

ماتور در دانشگاه حقوق آنکارا  تحصیل کرده، ولی در این رشته فعالیتی نداشته است. در دوران تحصیلاتش در چندین نشریات ادبی اشعاری را منتشر نموده که یکی از شعرهای معروف او  شعر «مرموز و تاریک» است. وی از سال 2005 به عنوان مقاله نویس برای روزنامه Op-Ed of Daily Zaman شروع به کار کرد. وی معمولا در باره سیاستهای کرد، مسایل ارامنه، سیاستهای روزمره، مسایل اقلیتها، ادبیات زندان، و مشکلات زنان نوشته است. بژن ماتور همچنین یک موسسه فرهنگی به عنوان DKSV «موسسه هنری فرهنگی دیاربکر» را که در انجا واقع است را اداره میکند، و همچنین پروژه های اجتماعی با کودکان، زنان و غشر نوجوانانی که از روستاهایشان جابه جا شده اند را مدیریت می کند.

بژان ماتور یک برنامه تلویزیونی با موضوعات فرهنگی هنری سیاسی به عنوان ATLAS را تهیه کرده است. نخستین کتاب او Ruzgar Dolu Konaklar «صدای جیرجیر باد از بین کاخ ها» که چندین جایزه ادبی را برنده شد و به دنباله آن کتاب Tanri Gormesin Harflerimi «خدا نباید حروف متن من را ببیند-1999» و همچنین دو کتاب دیگر و در مه 2009، یک کتاب آلبومی به عنوان Dogunum Kapisi «دروازه شرق: دیاربکر» را منتشر کرد.

او همچنین به سراشیب های کوههای کاندیل آنجایی که PKK «حزب کارگران کردستان» مستقر است رفته و با چریکی ها مصاحبه کرده است و بعد از آن کتاب Dagin Ardina Bakmak «نگاه به آن سوی کوه» را در فوریه سال 2011 منتشر کرد.

وی کتابهای زیادی را منتشر نموده است، از جمله Ibrahim in Beni Terketmesi «چگونه ابراهیم مرا ترک کرد-مارس 2008» که از طرف منتقدین بعنوان بهترین کتاب انتخاب شده است. اشعار و کتابهای وی به 24 زبان از جمله چینی ترجمه شده اند. او  زیست شناسی و اسطوره شناسی مختص خود را که از سنت هزار ساله سوفی الهام گرفته بود را به وجود آورد.

در دسامبر 2008، 200 نفر از روشنفکران شاخص ترک عذر خواهی برای «فاجعه بزرگ 1915» منتشر کردند. متن این عذرخواهی «وجدانم نمی‌گذارد فلاکت‌هایی را که ارمنیان عثمانی در ۱۹۱۵ میلادی شاهد آن بودند، نادیده بگیرم و بی تفاوتی‌هایی را که نسبت به آنان شده است، بپذیرم. من به نوبهٔ خود این بی عدالتی را محکوم می‌کنم و خود را شریک در غم و مصیبت برادران و خواهران ارمنی ام می‌دانم. از آن‌ها پوزش می‌خواهم.» بود و بژان ماتور یکی از امضاع کنندگان بود.

در 29 آوریل 2015 PLATFORM FOR INDEPENDENT JOURNALISM هشت نویسنده از ترکیه به مناسبت صدمین سالگرد نسل کشی ارامنه به دوستان ارمنیشان نامه ای ارسال کردند. «حدود صد سال از قربانی شدن ارامنه و از دست دادن خانه و سرزمینشان و قتل عام برنامه ریزی شده دولت عثمانی می گذرد. در 1915 مردان و زنان، جوان و مسن جانشان، خانه و خانوادشان را از دست دادند.ما در  P24 «بنیاد مستقل خبرنگاری» این نامه را که از طرف 8 نویسنده تهیه شده است را اهدا کرده و فروتنانه به شهدا احترام خود را ادا می کنیم. این فیلم کوتاه که با کارگردانی Enis Riza و از طرف P24 تهیه شده است پیامهای مردم از جمله آدالت آقاوقلو، آهمت آلتان، اویا بایدار، مورات بلگه، حسن سمال، سنزیگ ساندال، پریهان ماگدن و بژان ماتور را در خود همراه دارد.