به نقل از سایت: irna.ir

 

ارومیه- ایرنا- فرماندار چالدران با تاکید بر اجرای طرح جنگل‌کاری در محدوده مجموعه جهانی قره‌کلیسای این شهرستان گفت: ۶ هزاراصله نهال زینتی برای کاشت در ۵۴ هکتار از این محدوده در نظر گرفته شده است.


حسن محمدزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح با هدف توسعه فضاهای سبز و جنگل در منطقه و ارائه خدمات رفاهی بیشتر به گردشگران داخلی و خارجی بازدیدکننده از قره کلیسا انجام می‌گیرد.


وی افزود: برای اجرای این طرح بیش از ۲ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.


وی ادامه داد: در حال حاضر در کنار طرح جنگل‌کاری محدوده مجموعه قره کلیسا، ۲ منطقه حاشیه سد بارون و روستای عباس‌کندی به وسعت ۱۰۰ هکتار اقدام به جنگل‌کاری شده است


وی اظهار داشت: همچنین هم‌زمان با جنگل‌کاری محدوده قره کلیسا، ۵۰۰ هکتار از ذخیره‌گاه جنگلی این شهرستان حفاظت و نگهداری می‌شود.


به گزارش ایرنا، قره‌ کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران و بر روی مزار «تاتائوس»، یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان برمی‌گردد.  


بنای قره‌کلیسا (کلیسای تاتائوس مقدس) جزو ۲ اثر ثبت شده جهانی آذربایجان‌غربی است و بیشتر صاحب‌نظران آن را قدیمی‌ترین کلیسای جهان می‌دانند.


سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن این اثر جهانی به چالدران سفر می‌کنند و در تیرماه هر سال نیز آیین مذهبی این کلیسا با عنوان "باداراک" و با حضور زائرانی از مناطق مختلف جهان در محوطه آن برگزار می شود.